De logistieke sector doet momenteel te weinig om cyberaanvallen tegen te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd door ABN AMRO Aon Risk Solutions (AON) en Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Pagina-inhoud

Logistieke dienstverleners zijn steeds vaker het doelwit van cybercriminaliteit. Onder cybercriminaliteit vallen verschillende activiteiten, zoals manipulatie van systemen met vrachtinformatie, datagijzeling of diefstal van gegevens.

Sector onvoldoende bewust

Volgens het onderzoek zijn logistieke dienstverleners zich nog onvoldoende bewust van cyberrisico’s. Deze risico’s kunnen grote bedrijfsschade veroorzaken voor het bedrijf én de klant.

Oorzaken toename cyberincidenten

De menselijke factor speelt ook een rol in de toename van het aantal cyberincidenten, hierbij kan gedacht worden aan programmeerfouten of dataverlies. Daarnaast zorgt het falen van de technologie voor systeemuitval. Verder blijkt uit onderzoek dat criminele activiteiten vaak vanuit de organisatie zelf worden gepleegd. Het screenen van eigen personeel verdient daarom meer aandacht.

Binnen de sector Transport en Logistiek worden grote hoeveelheden data uitgewisseld met ketenpartners. De sector heeft hierdoor een speciale verantwoordelijkheid op het gebied van cybersecurity. Logistieke dienstverleners moeten cybersecurity op de agenda zetten en ervoor zorgen dat ze het overzicht bewaken en risico’s die een bedreiging vormen in kaart brengen.

Meer informatie

Lees meer over cybersecurity in het artikel ‘Cybercrime groot risico voor de transportbranche’ in Transport & Logistiek.

T22_2016_33 MV Cybersecurity (002).pdf

bron: TLN

Kijk op brandstofmonitor voor de laatste update!

Email

Vermiste trailer Heisterkamp Trailer Rental

Indien u dit voertuig heeft gezien of als u andere aanwijzingen heeft die kunnen bijdragen tot het terugvinden van dit voertuig en/of de lading, dan verzoeken wij u contact op te nemen met het bedrijf of de plaatselijke politie.

Diefstalmelding 003

van bedrijf                       : Heisterkamp Trailer Rental GmbH

contactpersoon               : K.A. Tuininga / D. Scholten

telefoonnummer             : 0541-589153 / 06-50618324

datum en tijd diefstal      : 28 – 29 februari 2016, 20:30 uur – 22:30 uur

adres en plaats diefstal   : Siemensstrasse 24, Bönen, Duitsland

type voertuig                   : trailer

merk                                : Krone

kenteken/reg.no.             : HL-HK 4037

lading                              : schoonmaakartikelen DHL Solutions

bijzondere kenmerken    : trailer donkerblauw met het bekende Heisterkamp logo (rood/blauw),

met grote letters vermelding van naam: Heisterkamp Trailer Rental

Bron

TLN

Email

Security alert Italië

TLN waarschuwt transportondernemers voor neppolitie in Italië en specifiek in het gebied Milaan – Turijn – Alessandria – NovaraIncidenten vinden plaats op zowel hoofdwegennet als onderliggend wegennet. De chauffeur wordt aangevallen nadat hij is gestopt en vrachtauto en lading worden gestolen.

Concrete tips                                                              

Het is belangrijk om chauffeurs te instrueren kalm te blijven en niet de held te spelen. Pas op voor neppolitie, nepdouane en andere nephandhavers! Bij een vermoeden dat het om nephandhavers gaat, is het belangrijk om gelijk 112 te bellen en te achterhalen of er inderdaad sprake is van een controle door politie of andere handhavers. Hou het voertuig in beweging en stop niet. Rij naar de dichtstbijzijnde politiepost of plaats waar zich veel mensen bevinden en/of beveiliging is. Behandel signalen van andere weggebruikers dat er iets mis is met het voertuig extreem voorzichtig. Doe hetzelfde met het ongevraagd aanbieden van hulp door onbekende personen.

TLN adviseert nadrukkelijk om gebruik te maken van beveiligde parkeerplaatsen. Via de website  http://www.iru.org/transpark-app kunt u de route ingeven en de beveiligde parkeerplaatsen lokaliseren.

In bijna heel Europa kan in urgente situaties hulp worden gezocht via telefoonnummer 112

Doe altijd aangifte bij de politie, ook in het buitenland en stuur het proces-verbaal door naar Transport en Logistiek Nederland via het emailadres: lokettransportcriminaliteit@tln.nl of viahminderman@tln.nl

Bron

TLN

internationaal wegvervoer Italie

Email

Geen uitstel, TLN lanceert meldpunt

 

Geen uitstel

ViaPass heeft TLN vandaag in reactie op haar uitstelverzoek aangegeven nog steeds de intentie te hebben om op 1 april aanstaande de kilometerheffing in België in te voeren. Dat vindt TLN teleurstellend. Bij de invoering van de Duitse maut in 2005 hebben de overheidsorganisaties immers wél begrip getoond voor het feit dat de sector zich door identieke oorzaken simpelweg niet goed had kunnen voorbereiden en gaf uiteindelijk aan dat de invoering pas zou geschieden als van overheidszijde alles ‘op orde’ was om de kilometerheffing vlekkeloos te kunnen introduceren. ViaPass heeft zélf aangegeven dat het systeem dusdanig complex is dat perfectie bij de invoering niet haalbaar is. We hebben ViaPass in onze tegenreactie vandaag juist daarom gevraagd om coulance te betrachten in de handhaving tijdens de eerste periode na invoering. Geeft ViaPass hier geen gehoor aan, overweegt TLN een juridische procedure te starten.

ViaPass heeft in haar reactie van vandaag aangegeven dat de Belgische organisaties alles op alles zetten om de kinderziektes op 1 april te hebben genezen. TLN wacht dit met spanning af. TLN heeft het de afgelopen weken voor elkaar gekregen dat de Customer Service bij Satellic met zo’n 250 procent is gegroeid, processen enorm zijn vereenvoudigd en de logistieke issues bij haar leden tot de hoogste prioriteit binnen Satellic zijn genoemd. TLN geeft zich niet gewonnen. TLN gaat door met het doorgeven van alle issues bij haar leden en verwacht ogenblikkelijke actie om ondernemers in staat te stellen zich adequaat voor te bereiden. Hiertoe is een strakke workaround afgesproken met de mensen van de Customer Service en de logistieke afdeling.

TLN lanceert ‘meldpunt Belgische kilometerheffing’

​TLN lanceert vanmiddag dan ook een speciaal ‘meldpunt Belgische kilometerheffing’. TLN roept haar leden op om alle issues met betrekking tot de registratie en aanvraag van On Board Units (OBU’s) alsmede de technische werking ervan te melden via info@tln.nl of 088-4567567. We horen óók graag tegen welke issues leden aanlopen die zich via een toldienstverlener zoals BP, Shell, UTA, DKV of Multiservice voorbereiden. Deze organisaties zijn natuurlijk primair verantwoordelijk om issues bij hun klanten (en dus onze leden) op te lossen, maar TLN hoort graag welke issues daarbij spelen.

TLN roept op om OBU’s snel aan te vragen

Tenslotte roept TLN haar leden ondanks alles op om zo snel mogelijk tot registratie en aanvraag van de OBU’s over te gaan. Het is nog slechts 14 dagen tot de geplande invoeringsdatum. Iedereen die ná 1 april zonder werkend kastje in België rijdt, loopt het risico op boetes van 1000 euro per overtreding. Satellic heeft al eerder aangegeven dat alle kastjes die vóór 20 maart 2016 zijn aangevraagd, tijdig bij het transportbedrijf geleverd zullen worden. Aanvragen die dus ná aanstaande maandag worden gedaan, hebben die garantie niet meer. ​Voor alle duidelijkheid: op dit moment is er nog géén enkel ander kastje geaccrediteerd om in België tol te kunnen heffen. Verschillende andere aanbieders die werken met ándere kastjes dan die van Satellic zitten in de accreditatieprocedure, maar die is nog niet afgerond. Werkt u met een dienstverlener die een eigen kastje heeft dat op termijn wellicht in België kan werken? Maak dan snel goede afspraken over tijdige en tijdelijke levering van Satellic kastjes voor het geval op 1 april blijkt dat het eigen kastje nog niet geaccrediteerd is (SB).

Bron

TLN

Belgische kilometer heffing

Email

Entree Mercedes-Benz in wagenpark Freshtrans

 

Freshtrans uit De Kwakel nam twee Mercedes-Benz Actros 1845 LS in gebruik voor het transport van bloemen en planten naar Frankrijk en Spanje. Het zijn de eerste Mercedes-Benz voertuigen in de vloot van Freshtrans en vooral geselecteerd op het verwachte lage brandstofverbruik.

De twee Actros 1845 LS met GigaSpace-cabine zijn voorzien van PPC en het veiligheidspakket met onder andere Active Brake Assist 3 voor optimale veiligheid van de chauffeur en andere weggebruikers. Freshtrans beschikt over een wagenpark van 38 trekkende eenheden (18 in Nederland, 20 in Frankrijk) en werkt met een vaste groep charters waardoor er in totaal zo’n 75 trucks voor Freshtrans rijden. Tot nu toe maakte Mercedes-Benz nog geen deel uit van de eigen vloot van de transporteur.

Brandstofverbruik
Jeroen Struiksma van Freshtrans: ‘Een van onze klanten die actief is in het nationale transport, tipte ons over de Actros omdat deze truck binnen hun inzet een zeer laag brandstofverbruik realiseerde. Ook andere transporteurs spraken lovend over de Actros. Een laag brandstofverbruik is voor ons zeer belangrijk omdat brandstof naast loon de grootste kostenpost vormt. Zo is het balletje gaan rollen en namen we contact op met Mercedes-Benz Dealer Bedrijven. Op hun uitnodiging brachten we een bezoek aan de BedrijfsautoRAI 2015. Daar besloten we over te gaan tot aanschaf van twee Mercedes-Benz Actros trucks om deze uitvoerig te testen. Mercedes-Benz Dealer Bedrijven geeft aan dat de trucks in onze inzet een verbruik van 1 op 4 moeten kunnen realiseren door een combinatie van het lage verbruik van de Actros en coaching van de rijstijl van onze chauffeurs. Na aflevering ontvingen onze chauffeurs een zeer uitgebreide afleverinstructie waarbij ze de hele ochtend uitleg kregen over de Actros en het realiseren van een optimale rijstijl. Middels Daimler telematicasysteem FleetBoard monitort de dealer de trucks en stuurt waar nodig bij. Na een maand, dus met trucks die nog niet volledig zijn ingereden, zit het verbruik al zeer in de buurt van de beloofde 1 op 4, dus de eerste resultaten zijn veelbelovend!’

Over Freshtrans
Freshtrans is een familiebedrijf met vestigingen in Nederland en Frankrijk dat zich in de afgelopen vijfentwintig jaar heeft ontwikkeld tot een toonaangevende internationale koelvervoerder van bloemen en planten naar Frankrijk en Spanje. Zo beschikt Freshtrans France over diverse depots verspreidt over Frankrijk van waaruit zij de distributiewerkzaamheden verrichten. Bloemen en planten worden dagelijks ontvangen en gesorteerd op route waarna direct wordt begonnen met uitleveren. ​

Bron

TLN

Email

10 stuks Renault T430 voor Alblas Transport

Alblas Transport investeert in 10 Renault Trucks T430 om te groeien naar de ‘ultieme dienstverlening’. Doolaard Bedrijfswagens ontving de order niet alleen doordat de Renault Trucks T een scherpe prijs-kwaliteitsverhouding heeft, maar ook omdat deze trucks de chauffeur veel comfort en veiligheid bieden. De trekkers worden ingezet voor het vervoer van goederen over vaste trajecten, waarbij de voertuigen 24 uur per dag rijden door middel van chauffeurswissels.

Alblas bestaat al sinds 1896 en is een echt familiebedrijf, waar generaties aan kennis en ervaring in zit. Waar in het begin het transport nog per roeibootjes ging, is het transport later overgegaan op vervoer per vrachtwagen. Alblas is gespecialiseerd in temperatuur gecontroleerde goederen, gevaarlijke stoffen en tijd-kritische lijndiensten. Dit doet het bedrijf vanuit de hoofdvestiging in ’s Gravendeel, maar ook vanuit vestigingen in Duitsland, Polen en Roemenië. Met deze vestigingen wordt het transport ingevuld over de hoofdassen tussen West- en Oost Europa.

Inzetbaarheid als uitgangspunt
‘De inzetbaarheid was het uitgangspunt voor deze investering’ legt Quirijn Alblas (5e generatie Alblas) uit. We wisten welke truck wij voor ogen hadden en hierbij adviseerde Doolaard Bedrijfswagens de juiste uitvoering waardoor gezamenlijk de ultieme specificatie van de truck bepaald kon worden.

Er is gekozen voor een T430 met lage schotelhoogte en rondom luchtvering. Dit om aan te sluiten bij de nieuwe mega-opleggers van Alblas. Quirijn vervolgt: ‘Een aanzienlijk deel van de te transporteren goederen zijn gevaarlijke stoffen. Daarom zijn de trucks uitgerust met ‘Lane Departure Warning’ en het ‘Advanced Emergency Breaking System’. Ook heeft de boordcomputer een ‘Emergency Button’ indien de chauffeur in nood verkeert.’

De voertuigen zijn verder voorzien van Optidriver geautomatiseerde versnellingsbakken, die zorgen voor ultiem comfort voor de chauffeur. In combinatie met het Fuel Eco-pakket optimaliseert deze bak het brandstofverbruik en vermindert het de uitstoot. Het lage brandstofverbruik van de T430’s is bij Alblas zeer belangrijk, waarvoor de chauffeurs ook speciaal getraind worden. Omdat de trucks vaste trajecten rijden, zijn de verbruikscijfers goed te vergelijken en te beoordelen. Over de samenwerking met Doolaard stelt Quirijn: ‘Onze contactpersonen bij Doolaard Bedrijfswagens en Renault Trucks zijn echte vakmensen, die de truck door en door kennen. Daarnaast heeft Doolaard, met maar liefst 25 jaar ervaring als Renault Trucks dealer, de dienstverlening op een hoog niveau staan en begrijpen ze de doelen van de klant. Dit maakt een prettige samenwerking mogelijk en het biedt perspectief voor de toekomst.’

Bron

TLN

vacature vrachtwagenchauffeur

Email

TLN vraagt uitstel invoeringsdatum

Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft na aanhoudende signalen en klachten van leden besloten om uitstel aan te vragen voor de invoering van de Belgische kilometerheffing. Over exact een maand voeren de drie Gewesten van België de kilometerheffing in voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton. Op grond van ervaringen en signalen van de leden van TLN heeft de transportorganisatie er géén vertrouwen in dat alle benodigde voorbereidingen voor een probleemloze invoering op 1 april aanstaande zijn afgerond. TLN voorzitter Artur van Dijk heeft een brief gestuurd naar de administrateur-generaal van ViaPass, dhr. J. Schoups. Een overzicht van de problemen die hij in zijn brief aankaart: ​

  • De levertijd van de OBU’s loopt op. Diverse leden die ofwel rechtstreeks ofwel via een aanbieder van toldiensten kastjes aanvragen, hebben aangegeven dat Satellic op dit moment onvoldoende kastjes op voorraad heeft en de levertijd ervan oploopt tot enkeleweken;
  • ​De OBU is instabiel. Leden geven aan dat de OBU’s om de haverklap op rood springen, dan weer handmatig aangezet moeten worden om vervolgens wéér uit te vallen. Ook komt het vaak voor dat de ‘teller’ van de tolkosten niet doorloopt. Dit wordt straks een probleem, want veel kleine vervoerders willen graag meteen na afloop van een rit een factuur sturen waarop de tolkosten apart staan vermeld. Satellic geeft aan dat dit met softwareupdates verholpen moet worden, maar het resultaat daarvan blijft momenteel achterwege;
  • Het inbouwen van de kastjes lukt niet op tijd. Het gros van de vervoerders zal niet de sigarettenaansteker willen gebruiken, maar de OBU willen inbouwen op de vaste stroomvoorziening van de auto. Satellic levert uitsluitend het kastje en verwijst voor inbouw naar VDO of Phelect. Laatstgenoemde leverancier lijkt de vraag naar kabelkits niet aan te kunnen, waardoor levertijden oplopen en ondernemers in de problemen dreigen te komen;
  • De OBU schakelt niet automatisch in na inbouw. Satellic heeft verzekerd dat de OBU automatisch inschakelt als het kastje is aangesloten op de vaste stroomvoorziening. Dat werkt niet en vereist software-updates. Het resultaat hiervan blijft momenteel achterwege;
  • De plaatsbepaling in de OBU gaat mis. Het kastje heeft volgens onze leden vaak moeite om te bepalen waar de auto exact rijdt. Vooral als wegen dicht bij elkaar liggen. Dit is funest voor een goede werking van het systeem. Zeker in Brussel, waar álle wegen onderdeel vormen van het tolnetwerk. Dit leidt straks tot verkeerde berekening van de tolkosten;
  • Haperende dienstverlening vanuit de Customer Support van Satellic. Het callcenter in Maastricht staat in mijn optiek zwaar onder druk. Wachttijden van twintig tot dertig minuten zijn volgens onze leden niet uitzonderlijk. Zij geven bovendien aan dat antwoorden via de mail vaak van bedroevende kwaliteit qua begrijpelijkheid en juistheid zijn. Het komt zelfs voor dat antwoorden worden gegeven die afwijkend zijn van informatie op de website van Satellic. Aangezien op dit moment nog geen 25 procent van de Nederlandse auto’s is geregistreerd, is dit een reëel risico voor de tijdige registratie van het wagenpark;
  • De registratie van de eurocategorie voor landbouwvoertuigen en motorrijtuigen met beperkte snelheid. Deze voertuigen hebben simpelweg geen eurocategorie. De beschikbare conversietool werkt niet, waardoor vervoerders in de grensstreek hun registratie niet tijdig kunnen afronden. Er is nog geen oplossing beschikbaar.

TLN heeft zich neergelegd bij de invoering van een kilometerheffing voor vrachtverkeer in België. Echter, transportbedrijven dienen dan wél de benodigde acties voor registratie van hun wagenpark en voorbereiding van de voertuigen tijdig af kunnen ronden. Dat is momenteel niet het geval en TLN heeft niet het vertrouwen dat dit voor 1 april 2016 is opgelost. Vandaar het klemmende verzoek om uitstel (SB).

Bron

TLN

Email

Jan Boeve mee op de vrachtauto
Jan Boeve mee op de vrachtauto

Nog geen maand directeur van TLN en nu al mee met een KTO-er. Een hele snelle actie van Jan Boeve. Tijdens de KTO-nieuwjaarsbijeenkomst in de regio Oost gaf Jan aan dat hij graag bij een KTO-er in de leer wilde. Op deze vraag kwam onmiddellijk een spontane reactie van Bert Keijl. Jan Boeve was zeer welkom maandagochtend om 04.00. Zo gezegd zo gedaan.

Tijdens de rit van Hattem naar Schiedam en weer terug werden veel transportzaken besproken. Natuurlijk ging het over cabotage in relatie tot Oost-Europese collega’s. Maar ook over het verschil in controle regimes in de verschillende Europese landen.

Het verschijnsel rij- en rusttijden werd direct voorzien van een praktijkvoorbeeld. Tien minuten rijden voor Wezep moesten Jan Boeve en Bert Keijl verplicht een half uur pauzeren.  Ook de onzekerheid over het binnenhalen van opdrachten in deze altijd slappe eerste maanden van het jaar maakte indruk op de directeur. Maar de liefde voor het vak is toch hetgeen deze nieuwe directeur het meest is bijgebleven. Al met al een goede introductie in het leven van een transportondernemer.

Bron

TLN

PLAATS HIER JE VERBORGEN TAGS

Email

Dure diesel ondanks lage prijs

​​Ondanks de sterke daling van de laatste tijd, behoort de Nederlandse dieselprijs tot de hoogste in Europa. Vandaag, 10 december 2015 bereikt de Nederlandse dieselprijs met 1,02 eurocent per liter, excl. btw het laagste punt sinds 30 maart 2010. Desondanks is de Nederlandse dieselprijs vele malen hoger dan in andere landen van Europa. Als we kijken naar de Europese dieselprijzen van vandaag, ligt de dieselprijs alleen hoger in het Verenigd Koninkrijk (€ 1,26), Zwitserland (€ 1,13), Noorwegen (€ 1,11) en Italië (€ 1,08). Maar in alle overige Europese landen ligt de dieselprijs lager. Met 0,80 euro per liter kennen Letland, Litouwen en Luxemburg de laagste dieselprijs van Europa. Maar dichter bij huis, zien we dat ook in België met een literprijs van 0,96 euro en Duitsland met 0,92 euro minder wordt betaald voor een liter diesel. Voor Nederlandse vrachtauto’s kan door het tanken van diesel in omringende landen, ondanks kortingen van oliemaatschappijen, het voordeel oplopen tot wel 20 procent.

Bron

TLN

PLAATS HIER JE VERBORGEN TAGS

Het juridisch werkgeverschap; de verloning en uitbetaling voor De-Trans,
worden verzorgd door ons externe administratiekantoor About Payrolling & Services B.V. (KvK nr. 30181489).
About Payrolling & Services B.V. is ABU lid.
About Payrolling & Services B.V. is tevens SNA gecertificeerd.
Alle uitzendmedewerkers van De-Trans werken dan ook conform de regels van de ABU-CAO.

Op de dienstverlening van De-trans detachering zijn onze algemene voorwaarden van toepassing, welke bij het KvK te Den Haag gedeponeerd zijn onder nummer 27320123.
© 2008 KvK nummer 27320123   download ons klachten reglement
SITEMAP